#będzie zabawa, będzie się działo :)
Bawmy się razem!
Często pytacie mnie i Pauliny, jak to robimy, że jesteśmy w stanie spędzać tak dużo czasu z dzieckiem i w jaki sposób go spędzamy. Wychodząc Wam naprzeciw, staramy się pokazywać Wam na naszych kanałach momenty z naszego życia, gdzie poza lifestylem, kulturą, czy modą przemycamy Wam pomysły na to, jak spędzić czas z dzieckiem. A kreatywności nam nie brakuje, bo staramy się spędzać czas pożytecznie i z radością dla obu stron, by frajda była nie tylko Ptysia, ale i nasza.
Sposobów na spędzanie czasu jest, jak napisałem wyżej, wiele. Wraz z tym, jak Ptyś dorasta, zmieniają się jego upodobania, a rosną nasze możliwości na dywersyfikację naszych aktywności. I tym oto sposobem dochodzimy do bardziej zaawansowanych zabaw typu programowanie, tworzenie konstrukcji, poznawanie bardziej skomplikowanych instrukcji i przekładanie ich na rozumienie zasad gry. Zabawki dziś dają nam nieskończenie wiele możliwości, bo nie polegają tylko na złożeniu i postawieniu na półce. Wręcz przeciwnie! Złożenie to jedna frajda, ale za rogiem czekają kolejne, jeszcze bardziej fascynujące wyzwania!:)
Chciałbym pokazać Wam dziś trzy zabawki, podzieliłbym je nawet ze względu na grupy wiekowe dzieci i poziom zaawansowania. Dzięki temu, każdy z Was, powinien znaleźć coś dla siebie. Nie muszę chyba wspominać, że są to doskonałe pomysły na świąteczny prezent, a radość tym większa, że kupujecie je też trochę dla siebie 😉
DOC Mówiący Robot Edukacyjny
Zabawka jest przewidziana dla dzieci w wieku od 4 do 7 lat. W jej skład wchodzą puzzle, karty i robot. DOC będzie towarzyszyć dziecku w rozwijaniu rozumowania i rozwiązywania problemów. Uczy liter, cyfr, kolorów i nazw zwierząt. Komputer robota nauczy dziecko wykonywania poleceń programowych. DOC, to pierwsza zabawka, która przybliży dzieciom aspekty robotyki w przyjemny i twórczy sposób. Robot może być zaprogramowany tak, aby wędrować dowolnie lub według poleceń na kartach. Pomaga dziecku rozwijać myślenie logiczne i umiejętności rozwiązywania problemów.
Ten robot, to nie tylko zabawka, jest to urządzenie nadające się do zastosowań edukacyjnych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Celem jest przyzwyczajenie maluchów do obcowania z nowoczesną technologią w taki sposób, aby rozumiał ją krytycznie i miał na nią wpływ. Idea jest świetna, bo robot ma na celu wyronienie adekwatnych do świata technologicznego sposobów myślenia i rozwiązywania problemów. Robot jest odpowiedzią na nowe potrzeby edukacyjne i zmianę dotychczasowej strategii edukacyjnej poprzez wprowadzenie elementów wynikających z konstruktywizmu i konstrukcjonizmu. Na czym to polega? Otóż podstawowym założeniem konstruktywizmu jest potraktowanie dziecka (ucznia) jako osoby aktywnej będącej twórcą swojej własnej wiedzy, której nie można przekazać (można przekazać informację), dziecko samo musi swoją wiedzę wybudować. I tu ważna jest jego aktywność w tym procesie, by samo konstruowało swoją wiedzę.
Robotyka edukacyjna sama w sobie jest nierozerwalnie związana z technologią, jak również stymuluje twórcze myślenie i konieczność poszukiwania optymalnych rozwiązań. Robotyka w nauczaniu to również realizacja koncepcji nauczania myślenia algorytmicznego i myślenia komputacyjnego, a roboty DOC doskonale się do tego nadają, bo stanowią pierwszy kontakt dziecka z jego technologiczną podróżą w dorosły świat.
Robot DOC uczy myślenia komputacyjnego, tj. procesu myślowego angażowanego w formułowanie problemu i przedstawienie jego rozwiązania w taki sposób, aby komputer –człowiek lub maszyna- mógł skutecznie je wykonać.
Pozwólcie, że przedstawię Wam przykładowy scenariusz zabawy w programowanie z Robotem DOC.
Uwaga: Zajęcia mogą być realizowane w szkole podstawowej, jak również w przedszkolu.
Temat: Wyprawy z przeszkodami.
Cel ogólny:
kształtowanie umiejętności podziału zadania (problemu) na mniejsze części.
Cele szczegółowe:
-
kształtowanie umiejętności definiowania sytuacji problemowej – samodzielnie lub w grupie;
-
kształtowanie umiejętności analizy sytuacji problemowej;
-
kształtowanie umiejętności szukania różnych dróg rozwiązań sytuacji problemowej;
-
kształtowanie umiejętności podziału zadania na części;
-
kształtowanie umiejętności prezentacji rozwiązania sytuacji problemowej.
Cele operacyjne:
-
dziecko zna funkcjonalności robota DOC;
-
dziecko wie co to jest sekwencja (kolejność) poleceń;
-
dziecko potrafi ułożyć sekwencję poleceń;
-
dziecko potrafi wskazać kolejność wykonywanych czynności,
-
dziecko słucha ze zrozumieniem, analizuje wysłuchany tekst, odnajdując sens zdania;
-
dziecko potrafi dzielić sytuację problemową na mniejsze części ułatwiające rozwiązanie;
-
dziecko potrafi odszukać powtarzające się wzorce postępowania;
-
dziecko potrafi we współpracy z innymi poszukiwać różnych rozwiązań;
-
dziecko, stosownie do swoich możliwości, znajduje różne sposoby rozwiązania problemu poprzez aktywny, otwarty sposób szukania rozwiązania oraz stawiania celowych pytań.
Formy pracy:
-
zespołowa;
-
w grupach, w parach;
Metody pracy:
-
asymilacja wiedzy;
-
samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa);
-
praktyczna (ćwiczebna).
Środki dydaktyczne:
-
robot DOC ustawiony w tryb EDU;
-
plansza 1,
-
plastikowe kubki (lub inne elementy np. kulki ze zgniecionego kolorowego papieru);
-
kolorowe karteczki (np. samoprzylepne).
Dodaj komentarz