Poprzedni Następny

#będzie zabawa, będzie się działo :)

Bawmy się razem!

Często pytacie mnie i Pauliny, jak to robimy, że jesteśmy w stanie spędzać tak dużo czasu z dzieckiem i w jaki sposób go spędzamy. Wychodząc Wam naprzeciw, staramy się pokazywać Wam na naszych kanałach momenty z naszego życia, gdzie poza lifestylem, kulturą, czy modą przemycamy Wam pomysły na to, jak spędzić czas z dzieckiem. A kreatywności nam nie brakuje, bo staramy się spędzać czas pożytecznie i z radością dla obu stron, by frajda była nie tylko Ptysia, ale i nasza.

Sposobów na spędzanie czasu jest, jak napisałem wyżej, wiele. Wraz z tym, jak Ptyś dorasta, zmieniają się jego upodobania, a rosną nasze możliwości na dywersyfikację naszych aktywności. I tym oto sposobem dochodzimy do bardziej zaawansowanych zabaw typu programowanie, tworzenie konstrukcji, poznawanie bardziej skomplikowanych instrukcji i przekładanie ich na rozumienie zasad gry. Zabawki dziś dają nam nieskończenie wiele możliwości, bo nie polegają tylko na złożeniu i postawieniu na półce. Wręcz przeciwnie! Złożenie to jedna frajda, ale za rogiem czekają kolejne, jeszcze bardziej fascynujące wyzwania!:)

Chciałbym pokazać Wam dziś trzy zabawki, podzieliłbym je nawet ze względu na grupy wiekowe dzieci i poziom zaawansowania. Dzięki temu, każdy z Was, powinien znaleźć coś dla siebie. Nie muszę chyba wspominać, że są to doskonałe pomysły na świąteczny prezent, a radość tym większa, że kupujecie je też trochę dla siebie 😉

DOC Mówiący Robot Edukacyjny

Zabawka jest przewidziana dla dzieci w wieku od 4 do 7 lat. W jej skład wchodzą puzzle, karty i robot. DOC będzie towarzyszyć dziecku w rozwijaniu rozumowania i rozwiązywania problemów. Uczy liter, cyfr, kolorów i nazw zwierząt. Komputer robota nauczy dziecko wykonywania poleceń programowych. DOC, to pierwsza zabawka, która przybliży dzieciom aspekty robotyki w przyjemny i twórczy sposób. Robot może być zaprogramowany tak, aby wędrować dowolnie lub według poleceń na kartach. Pomaga dziecku rozwijać myślenie logiczne i umiejętności rozwiązywania problemów.

Ten robot, to nie tylko zabawka, jest to urządzenie nadające się do zastosowań edukacyjnych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.  Celem jest przyzwyczajenie maluchów do obcowania z nowoczesną technologią w taki sposób, aby rozumiał ją krytycznie i miał na nią wpływ. Idea jest świetna, bo robot ma na celu wyronienie adekwatnych do świata technologicznego sposobów myślenia i rozwiązywania problemów. Robot jest odpowiedzią na nowe potrzeby edukacyjne i zmianę dotychczasowej strategii edukacyjnej poprzez wprowadzenie elementów wynikających z konstruktywizmu i konstrukcjonizmu. Na czym to polega? Otóż podstawowym założeniem konstruktywizmu jest potraktowanie dziecka (ucznia) jako osoby aktywnej będącej twórcą swojej własnej wiedzy, której nie można przekazać (można przekazać informację), dziecko samo musi swoją wiedzę wybudować. I tu ważna jest jego aktywność w tym procesie, by samo konstruowało swoją wiedzę.

Robotyka edukacyjna sama w sobie jest nierozerwalnie związana z technologią, jak również stymuluje twórcze myślenie i konieczność poszukiwania optymalnych rozwiązań. Robotyka w nauczaniu to również realizacja koncepcji nauczania myślenia algorytmicznego i myślenia komputacyjnego, a roboty DOC doskonale się do tego nadają, bo stanowią pierwszy kontakt dziecka z jego technologiczną podróżą w dorosły świat.

Robot DOC uczy myślenia komputacyjnego, tj. procesu myślowego angażowanego w formułowanie problemu i przedstawienie jego rozwiązania w taki sposób, aby komputer –człowiek lub maszyna- mógł skutecznie je wykonać.

Pozwólcie, że przedstawię Wam przykładowy scenariusz zabawy w programowanie z Robotem DOC.

Uwaga: Zajęcia mogą być realizowane w szkole podstawowej, jak również w przedszkolu.

Temat: Wyprawy z przeszkodami.

Cel ogólny:
kształtowanie umiejętności podziału zadania (problemu) na mniejsze części.

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie umiejętności definiowania sytuacji problemowej – samodzielnie lub w grupie;

  • kształtowanie umiejętności analizy sytuacji problemowej;

  • kształtowanie umiejętności szukania różnych dróg rozwiązań sytuacji problemowej;

  • kształtowanie umiejętności podziału zadania na części;

  • kształtowanie umiejętności prezentacji rozwiązania sytuacji problemowej.

Cele operacyjne:

  • dziecko zna funkcjonalności robota DOC;

  • dziecko wie co to jest sekwencja (kolejność) poleceń;

  • dziecko potrafi ułożyć sekwencję poleceń;

  • dziecko potrafi wskazać kolejność wykonywanych czynności,

  • dziecko słucha ze zrozumieniem, analizuje wysłuchany tekst, odnajdując sens zdania;

  • dziecko potrafi dzielić sytuację problemową na mniejsze części ułatwiające rozwiązanie;

  • dziecko potrafi odszukać powtarzające się wzorce postępowania;

  • dziecko potrafi we współpracy z innymi poszukiwać różnych rozwiązań;

  • dziecko, stosownie do swoich możliwości, znajduje różne sposoby rozwiązania problemu poprzez aktywny, otwarty sposób szukania rozwiązania oraz stawiania celowych pytań.

Formy pracy:

  • zespołowa;

  • w grupach, w parach;

Metody pracy:

  • asymilacja wiedzy;

  • samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa);

  • praktyczna (ćwiczebna).

Środki dydaktyczne:

  • robot DOC ustawiony w tryb EDU;

  • plansza 1,

  • plastikowe kubki (lub inne elementy np. kulki ze zgniecionego kolorowego papieru);

  • kolorowe karteczki (np. samoprzylepne).

Po przeprowadzeniu zajęć z podstawowymi ćwiczeniami trybu EDU (zgodnie z instrukcją), urozmaicamy zabawę. W tym celu, na polach nie zawierających żadnych obrazków (plansza 1) ustaw kilka (3 do 5) kubków lub kuleczek z papieru.

Zadanie:

Należy zaprogramować robota tak, aby przemieścił się on do wskazanego celu (tryb EDU). Przemieszczając się, robot powinien omijać ustawione przeszkody.

Ustawione przeszkody wymuszą niejednokrotnie konieczność wprowadzenia dość długiego i skomplikowanego zestawu poleceń. Aby zadanie stało się łatwiejsze, dzieci mogą na planowanej drodze przejazdu robota ustawić jedną, dwie lub trzy karteczki. Teraz niech spróbują zastanowić się i wprowadzić tylko te polecenia, które spowodują przemieszczenie robota w miejsce pierwszej ułożonej karteczki. Następnie dzieci wprowadzają polecenia, które spowodują przemieszczenie się robota na pole z następną karteczką (lub na pole docelowe) itd.

W przypadku skomplikowanych tras wprowadzenie poleceń „w jednym ciągu” często doprowadzi do pomyłki (błędne polecenia). Ułożenie pomocniczych karteczek spowoduje podział zadania na mniejsze, łatwiejsze części. Należy pamiętać, aby przycisk OK nacisnąć dopiero po ułożeniu całości zestawu poleceń.

Wielokrotne wykonanie zadania spowoduje również utrwalenie wzorców. Szczególnie ważnym będzie wyrobienie umiejętności „patrzenia oczami robota”. Robot zwrócony przodem w tę samą stronę, w którą zwrócone jest dziecko wprowadzające polecenia, podczas realizacja polecenia skręć w lewo skręci w lewo, natomiast gdy robot będzie zwrócony przodem w kierunku dziecka, polecenie skręć w lewo spowoduje skręcenie robota w prawą stronę – patrząc z pozycji dziecka. Utrwalenie tego wzorca jest niezwykle istotne i niesie na przyszłość ważne konsekwencje. Jak pamiętamy, jednym z elementów myślenia komputacyjnego jest stworzenie rozwiązania w postaci zestawu poleceń (programu), które może wykonać komputer – maszyna lub człowiek. Niejednokrotnie tworząc rozwiązanie jakiegoś problemu koniecznym będzie „patrzenie oczami realizującego rozwiązanie” i to nie tylko dosłownie, ale również, a może przede wszystkim w przenośni. W dorosłej przyszłości dziecko będzie tworzyć algorytmy (zestawy poleceń, instrukcje, przepisy), których wykonawcami będą inni ludzie lub maszyny, wtedy analizowanie sposobu rozwiązania problemu powinno opierać się na danych (warunkach), nie osoby tworzącej rozwiązanie, ale podmiotu je realizującego.

Cyber robot 60596

Zabawka przeznaczona jest dla dzieci powyżej 8 roku życia, ale Bruno bardzo chętnie angażował się w jej konstruowanie, a potem miał wielką frajdę ze sterowania robotem poprzez intuicyjną aplikację. Wystarczy pobrać darmową aplikację dla tabletów i smartfonów. Świecąca lampka robi także ogromne wrażenie w ciemności, bo można na niej programować efekty świetlne i dźwiękowe, a także ruchy robota.

 Zestaw zawiera płytkę elektryczną z Bluetooth, silniki elektryczne, komorę na baterie z pokrywką, głośnik, głowę led, korpus robota, osłonę, szyję, ramiona, koła, gumowe opony, śruby, naklejki oraz świetną, ilustrowaną instrukcję. Jest to zestaw naukowy dla entuzjastów technologii, którego nie można przegapić. Niesamowity robot wyposażony w moduł Bluetooth.

Niesamowita frajda, nie tylko dla dzieci 🙂

 8+ lata Naukowa zabawa Technologic

Laboratorium mechaniki: Maszyny ciężkie

Zabawka przeznaczona jest dla dzieci w wieku od 8 lat. W skład zabawki wchodzi 450 elementów, które dają możliwość stworzenia pięciu dużych modeli dynamicznych z silnikiem elektrycznym, a także 35 praktycznymi formami aktywności. Dzięki temu, dzieci mogą dowiedzieć się wszystkiego na temat dźwigni i przekładni. Powiem Wam, że ilość elementów zabawki sprawiła, że spędziliśmy nad nią parę ładnych godzin, ale ileż mieliśmy z tego frajdy! Bruno angażował się w odczepianie pojedynczych części z wielkich makiet i grupowanie ich kolorystycznie i gabarytowo. Tata zajął się składaniem i jednocześnie ćwiczeniem cierpliwości, bo naprawdę ta przydaje się przy tego typu konstruowaniu. Ale śmiechu było mnóstwo i ten czas, który spędziliśmy razem nieoceniony. Po złożeniu Bruno miał ogromną radość z samodzielnie wykonanej przez nas maszyny i ogromnie cieszył się mogąc obserwować jak niemalże ożywiliśmy te poszczególne części w całą jedną wielką, działającą konstrukcję.

Z całą pewnością, zestaw poprowadzi dzieci podczas odkrywania zasad działania maszyn ciężkich, a wspaniale zaprojektowana instrukcja zawiera wszystkie wskazówki potrzebne do montażu modeli i uczy pierwszych koncepcji inżynierii, fizyki i mechaniki. Dzięki stronie internetowej możliwe jest, aby dowiedzieć się więcej o wszystkich częściach zestawu, z dodatkowymi opisami i animacji 3D.

Zaangażujcie do konstrukcji całą rodzinę, zapewniam, że będzie to niezapomniany czas !

Wybraliście już idealną zabawkę dla całej rodziny?:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

POWIĄZANE POSTY

Modny Tata to blog nie tylko o byciu Ojcem, to blog o życiu w rodzinie, o wytrwałości i wartościach. Modny Tata to nie jest puste hasło, modny Tata to ktoś taki jak każdy z nas..